هارون وهومن ( گروهى از پژوهشگران )
644
سفرنامه هاى خطى فارسى ( فارسى )
طاب ثراه - ، و جناب فخامت نصاب حاجى ميرزا حسين خان گرانمايه ؛ جناب ميرزا محمد خان ، نظام العلماى تهران ، و سركار جلالت مدار ميرزا مصطفى خان مؤتمن الملك پسر مرحوم وزير مهام خارجه ، آقاى ميرزا على خان پسر مرحوم ميرزا آقا خان صدر اعظم ؛ سركار محمد تقى خان امين الوزراه ؛ جناب صدر العلماى ارومى ، جناب آقا سيد اسماعيل افشار و جناب آقا ميرزا صالح اروميه [ اى ] . آقا ميرزا اسماعيل ، رئيس پستخانه ، حاجى محمد حسين تاجر ، آقا سيد باقر تاجر تبريزى ، آقاى امين السفرا و آقاى ميرزا محسن نوادهء مرحوم ميرزا ابراهيم خان دايى و جمعى ديگر از دوستان ، روزهاى ديگر آمدند ، كه نگارش اسامى همگى مايهء تطويل است . موكب همايون اعلى حضرت شاهنشاهى - روحنا فداه - در صاحبقرانيّه بود . ورود داعى به آنجا همينكه به عرض رسيد ، تلگراف احوالپرسى و اظهار مرحمت فرمودند . صورت تلگراف اين است . « خدمت جناب آقاى نظام العلماى آذربايجان ؛ اعلى حضرت اقدس همايون شاهنشاهى - روحنا فداه - مىفرمايند احوال شما چطور است ؟ كى وارد شديد ؟ كى خيال حركت داريد ؟ ان شاء الله در اين مدت به شما خوش گذشته است و لوازم دعاگويى را خوب به جا آورديد . آجودان مخصوص » . تلگرافى هم از حضرت اشرف امجد و الا وليعهد - دامت ولايته الكبرى - از تبريز رسيد ، كه صورتش اين است : « تلگراف حضرت وليعهد ( دام اللّه ايّام اقباله و شوكته ) جناب نظام العلماء ان شاء الله احوال شما خوب است . از ورود و حالات خود خبر بدهيد ، خيلى خوشوقت مىشوم . ان شاء اللّه زودتر مراجعت خواهيد كرد . وليعهد » . بعد از عرض جواب ، تلگراف دويّم حضرت و الا رسيد . ايضا صورت تلگراف حضرت وليعهد ( دامت ولايته الكبرى ) جناب نظام العلماء ان شاء الله احوال شما خوب است . از ورود شما به حضرت عبد العظيم و عزيمت [ به ] قم مطلع و خيلى خوشوقت شدم . ان شاء الله زودتر مراجعت خواهيد كرد . وليعهد » . شرح مسافرت از تهران به قم [ منزل اول حسن آباد ] شب چهارشنبه ، هشتم [ رمضان 1301 ه . ق . ] چهار ساعت از شب رفته ، از حضرت عبد العظيم